Strategisk salg

Strategisk salg:

 

"Lad os lige lave en strategi sagde direktøren. Vi holder et møde og laver en brainstorm. Så er det på plads".

 

Ja da da.

 

Det blev salget såmænd ikke større af, men kaffen og den lækre kage fra Lagkagehuset var god.

 

I foråret 2015 var jeg medforfatter til bogen om Strategisk Salg (Hans Reitzels Forlag). Bogen tager afsæt i mange af de begreber man som salgsansvarlig møder og skal tage stilling til. Egentlig strategisk salg er en disciplin.

 

Omtanke, analyser og fremsynethed. Hvordan kobler jeg virksomhedens strategi op på vores afdelings salgsstratregi.

Hvordan omsætter vi strategi til fysiske handlinger?

Hvad med ændringerne i salgsafdelingen, hvordan får vi dem "solgt ind" til medarbejderne?

 

Mange har key account managers ansat, men få har en reel key account rolle overfor kunderne. Hvordan arbejder vi målrettet mod indførselen af en key account manager funktion, og "vil vi det" - eller "har vi råd"? Rækken af spørgsmål kan være lang.

 

At tænke fremad, at lave analyser og ikke mindst skriftlige planer i forhold til sit salg kan kun være en fordel. En god portion flid skader heller ikke.

 

Jeg hjælper gerne med strategisk salgssparring, og medvirker i udarbejdelsen af strategien - enten i samarbejde med salgsafdelingen eller ledelsen/direktionen.

 

Strategisk salg